Hi Mart, I’d like to connect with you on LinkedIn.

linkedinHoeveel uitnodigingen via LinkedIn krijgt u elke maand? Ik ontving er in december 15. Geen enkele was voorzien van een persoonlijke boodschap. Niemand had de moeite genomen te melden waarom ze bijvoorbeeld graag met mij wilde linken. Ik heb ze begin dit jaar allemaal gedelete. Over goede voornemens gesproken….

Social Media, waartoe LinkedIn behoort, zijn er voor om je zichtbaarheid te vergroten en om je netwerk op een makkelijke en efficiënte wijze te intensiveren. Voor de meeste mensen staat dit “intensiveren” evenwel gelijk aan “uitbreiden”. Zij pakken LinkedIn vooral op om te zien of zij erin slagen meer dan 500 relaties zo gek te krijgen met hen te linken. Deze mensen denken primair in kwantiteit, niet in kwaliteit. Bij hen gaat het niet om contact, maar om contacten.

En daar wringt de schoen, want LinkedIn is een Social Medium, gericht op contact. Door een persoonlijke boodschap achterwege te laten bij je uitnodiging, ben je niet alleen weinig overtuigend, je bent tevens weinig sociaal bezig, eerder a-sociaal. Of stuurde u onlangs uw vrienden ook een invitatie met een standaard Engelse tekst om hen te verleiden bij u langs te komen?

Eigenlijk is dat wat mij nog het meest verbaast aan dit alles: het totale gebrek aan communicatieve vaardigheden. Is het echt zo lastig om op een vriendelijke en originele manier contact te maken met mensen die u niet of nauwelijks kent? Hoe doet u dit dan als u iemand op straat ontmoet? “Ja, dan lukt het wel”, hoor ik u zeggen. Maar als het schriftelijk gaat, dan laten de woorden ons opeens in de steek en laten we bij voorkeur “het systeem” voor ons spreken. Alsof dat de manier is waarop u zelf ook graag uitgenodigd wilt worden…?

Daarom, begin 2016 goed: kies voor echt contact, ook zakelijk. Wilt u met iemand linken, schrijf hem of haar dan een persoonlijk bericht en vertel waarom u dit wilt en wat u voor ogen heeft. Ja, stel u kwetsbaar op, u wilt toch echt contact? Doe er dan moeite voor!