Stop met jezelf een compliment te geven…!

Zakelijke teksten van bedrijven hebben maar een doel: ze moeten een positieve bijdrage leveren aan het verkopen van hun producten of diensten. Om die reden schrijft u regelmatig commerciële mailingen, nieuwsberichten, artikelen, klantencases, websites, etc. De manier waarop wij dit echter meestal doen is weinig logisch en al helemaal niet effectief….

Ik wil dat u mijn producten of diensten koopt. Hoe overtuig ik u? Door alle ins en outs over mijn producten en diensten te vertellen, door het accent te leggen op hoe geweldig ik ben of door u erop te wijzen wat het u oplevert als u in zee gaat met mij en mijn producten of diensten? Ik veronderstel dat u voor het laatste antwoord kiest: dat is ook het meest logische. Toch lees ik vooral zakelijke teksten die ofwel uitsluitend informatief zijn (meestal lang en saai), dan wel bol staan van kwalificaties als uniek, flexibel, prijsbewust, betrouwbaar, servicegericht, professioneel, degelijk, optimaal, etc. Als ik meer dan 5 van dit soort teksten op een dag lees, bekruipt mij altijd het gevoel dat we toch vooral bevoorrecht moeten zijn in Nederland, een land met zoveel kwaliteitsbedrijven…

Het meest grappige is echter dat deze teksten u – als lezer – niet overtuigen. U gelooft ze namelijk niet en neemt ze nauwelijks serieus. En terecht, want dit soort bedrijven – die zo geweldig zijn – bestaan domweg niet. En mochten ze al bestaan, dan scheppen ze waarschijnlijk niet zo over zichzelf op, dat is dan niet nodig.
Blijft de vraag: waarom doen we het dan? Waarom steken we de loftrompet over ons bedrijf uit? En waarom denken we dat de lezer hierdoor als vanzelf met ons in zee gaat. Het is een onzinnige en a-logische redenering en heeft vooral te maken met een gebrek aan zelfkritiek en zelfvertrouwen. Als je niet goed weet waar je in excelleert, vertel je gewoon dat je alles heel goed kunt… .

Mijn advies? Stop daarmee. Stop met uw klanten te belazeren. U blinkt niet in alles uit, ik evenmin. Daarom laat ik dit soort kwalificaties graag achterwege, laat dat anderen maar vertellen. Ik kies ervoor te overtuigen door de lezer erop te wijzen welk voordeel hem ten deel valt als hij mijn producten of diensten koopt. Wat schiet hij daarmee op, welke opbrengst wacht hem, hoe beïnvloedt dit zijn resultaten?

Zakelijk schrijven is vooral niet schrijven over jezelf, maar over de ander, de lezer. Hem of haar wil je overtuigen, jezelf niet. Toch????