Nu Ajax voor de derde achtereenvolgende seizoen kampioen van Nederland dreigt te worden, schalt menig deskundige de loftrompet uit over de Amsterdamse voetbalclub en dan vooral over haar beleid zich te richten op de jeugd. Dit getuigt van visie en lef, aldus menig kenner. En omdat u en ik maar al te graag topsport vergelijken met ondernemerschap, is de vraag dus legitiem of “inzetten op de jeugd” ook het bedrijfsleven veel soelaas biedt.
Vooropgesteld; dat Ajax zich focust op jonge spelers, heeft ook te maken met het feit dat deze club simpelweg te weinig liquide middelen heeft om goede, meer ervaren spelers te betalen. Jonge spelers – uit de eigen jeugd – zijn goedkoop, verdienen minder en vertegenwoordigen een hogere transferwaarde. Het bedrijfsrisico is dus een stuk geringer. Naast deze financiële overweging, is er in Amsterdam echter ook de overtuiging dat dit beleid tot sportief succes leidt. En na drie kampioenschappen, zou je dit bijna gaan geloven…
Toch is dit succes vooral het gevolg van een goede begeleiding, van vooral oud-spelers. Sinds deze club onder leiding van icoon Johan Cruijff een schare ex-Ajacieden in de opleiding heeft gestald, zie je daadwerkelijk een heuse Ajax-school ontstaan in de jeugdelftallen. En zie je elk seizoen een ongekend aantal talentjes doorbreken, vanuit de A- en B-elftallen. Jonge voetballers die bekend zijn met de club, met hun positie, met hun taken en dus elke week presteren.
Deze trend zou ik graag terug willen zien in het bedrijfsleven. Doe daarom net als Ajax en maak oudere werknemers belangrijk voor uw bedrijf. Stop met hen te beoordelen op hun output, maar biedt ze de kans op input door hun kennis en ervaring te laten delen met jongere medewerkers. School ze om tot begeleider, trainer, coach en maak ze op een andere manier waardevol voor uw onderneming. En bespaar vele tienduizenden euro’s op het inhuren van al die externen. Het is maar een idee…