“Het nieuwe ondernemen heet …netwerken. Volgens de ervaringsdeskundigen draait modern entrepreneurschap uitsluitend nog om “zien en gezien” worden. Offline en online. Het verklaart de populariteit van Social Media, waarbij het er overigens op lijkt dat vooral kwantiteit maatgevend is. Als je geen 500+ connecties hebt bij LinkedIn, tel je niet mee, ongeacht wie je tot je kring kan rekenen.
Omdat ik bij voorkeur mensen in levenden lijve ontmoet, bezocht ik deze maand ruim tien netwerkbijeenkomsten. Dat aantal heb je trouwens zo bereikt, want elke zichzelf respecterende club, vereniging of bedrijf organiseert zo niet wekelijks, dan zeker maandelijks meerdere borrels en ontmoetingen. Je vraagt je soms af of ondernemers nog tijd hebben om tussen deze activiteiten door, omzet te genereren.
Ter voorbereiding op mijn ontmoetingen, had ik gelezen dat netwerken geven en nemen is. Daarom had ik een lijstje gemaakt van klussen die ik anderen eventueel kon “geven”, zoals mijn webhosting, mijn belastingaangifte en… ach ja, een nieuwe lease-auto. Het moet gezegd: dat “geven” was tijdens het netwerken fascinerend; ik heb nog nooit zo makkelijk nieuwe mensen ontmoet, zo veel belangstellende telefoontjes gehad en zo snel ook offertes gekregen. Het “nemen” daarentegen viel tegen. Echte interesse voor mij en mijn business, ervoer ik niet. Maar misschien zit er gewoon niemand te wachten op een tekstschrijver… ?
Inmiddels staat mijn nieuwe lease-auto voor de deur, is mijn aangepaste website volgende maand in de lucht en heb ik de belasting voor het eerst in jaren voor 1 april rondgemaakt. Het voelt geweldig dat nieuwe ondernemen, maar netwerken kost toch vooral veel geld. En daar heb je werk voor nodig, toch??”