Communicatie: we lezen ons er suf over, we lopen er congressen voor af en we volgen talloze cursussen en trainingen op dit gebied. Maar schieten we er echt iets mee op? Die vraag stelde ik mij vorige maand tijdens het bezoek aan de Regio Business Dagen. Daar viel het mij weer eens op hoeveel moeite we alleen al hebben met contact maken en verbinding hebben: essentiële randvoorwaarden voor geslaagde communicatie.

Bedrijven besteden (tien)duizenden euro’s aan een beurs. In ruil voor deze forse investering verwachten ze zaken te doen met bezoekers. Daarvoor is echter contact nodig. Contact moet je actief leggen, toch? Benieuwd als ik was hoe standhouders contact met mij zouden zoeken, liep ik vorige maand quasi geïnteresseerd langs de circa 60 stands op de Regio Business Dagen. Ik had mij voorbereid op een lange wandeling en tal van (nieuwe)ontmoetingen, maar na amper 10 minuten en welgeteld een (kort)gesprek, was ik terug bij de entree van de beurs. Hoezo zaken doen? Deze bedrijven willen dat helemaal niet, in ieder geval niet met mij.

Nieuwsgierig naar de reden waarom deze standhouders geen contact met mij maakten, bezocht ik een aantal opnieuw. In hun antwoorden, ging er een nieuwe wereld voor mij open: zo beweerde het gros van de deelnemers glashard moeite te hebben met contact maken en er dus geen zin in te hebben. “Ik weet niet hoe ik een gesprek moet beginnen, hoe ik enthousiast over moet komen of hoe ik het leuk, maar ook zakelijk kan houden”, hoorde ik regelmatig. In hun respons viel vooral het gebrek aan zelfvertrouwen en positieve energie van de respondenten mij op: schrijnend! Veel mensen vinden contact maken eng en lastig, in plaats van leuk, spannend en avontuurlijk.

Herkent u zich hierin? Voor u heb ik dan een tip: blijf vooral u zelf, zoals u bijvoorbeeld bent in het café of in het restaurant, of op een verjaardagsfeestje. En denk eens terug aan hoe u uw partner heeft leren kennen, aan die eerste blik. En als ook deze herinneringen geen richting geven, blijf dan lekker weg van beurzen en andere ontmoetingsplekken. Pak een goed boek. Is ook leuk, spannend en avontuurlijk.