Jaarlijks schrijven woningcorporaties duizenden brieven en e-mails. En investeren zij dus tienduizenden uren – en euro’s – aan deze vorm van schriftelijke communicatie. Helaas lezen huurders deze correspondentie nauwelijks. De praktijk leert dat ze er gemiddeld nog geen 6 seconden mee bezig zijn…. Ligt dat aan hen of …aan de kwaliteit van de teksten? En… kan dat anders?
Ja, beweert Kennemer Wonen. Daarom investeerde deze Noord-Hollandse woningcorporatie de afgelopen maanden in een training “Beter en foutloos schrijven”. Trudy van der Meer, communicatieadviseur: ‘Wij verhuren ruim 10.000 woningen in de regio Alkmaar. En dus communiceren wij ook schriftelijk met onze huurders. Maar als onze e-mails en brieven nauwelijks worden gelezen, slagen we er niet onze boodschap voor het voetlicht te brengen, laat staan ons doel te bereiken. Dat is pure tijd- en geldverspilling.’
Om dit te voorkomen en om effectiever met huurders te communiceren, gaf Kennemer Wonen mij een half jaar geleden de opdracht een training te ontwikkelen met de focus op korter, doelgerichter en foutloos schrijven. Deze week wordt de training afgerond en hebben 60 medewerkers er aan deelgenomen. Trudy van der Meer: ‘Het is nog te vroeg voor resultaten; vanzelfsprekend gaan we dat de komende tijd monitoren. Nu is al wel één ding duidelijk: de medewerkers kwamen stuk voor stuk enthousiast uit de training. Ze waren zeer tevreden over de kwaliteit van de training en de enthousiaste werkwijze van Mart Rienstra. Ze hebben veel en praktisch geoefend met hun eigen teksten.’

Wilt u net als Kennemer Wonen nog beter met uw huurders schriftelijk communiceren? Neem dan contact met mij op. Uw huurders zijn uw dankbaar! Tel: 0614546166, info@79.137.103.17