Heeft u mijn twee nieuwe “grappige filmpjes” al gezien? Over hoe schrijf je een goede openingszin en over het hoge blabla gehalte van een gemiddelde commerciële website-tekst. Ook deze korte sketches zijn gebaseerd op mijn ervaringen als trainer en tekstschrijver. Herkent u zich hierin?
Neem het filmpje over hoe je een tekst begint. Menig cursist, opdrachtgever of collega heeft moeite met het starten van een tekst. Want deze moet grappig zijn, het onderwerp introduceren en de lezer niet afschrikken. Onzin, de 1e zin moet uitsluitend opvallen, de aandacht trekken. Want als ze dat niet doet, heb je de rest van de tekst voor niets geschreven.
En het 2e filmpje gaat over hoe wij denken potentiele klanten te overtuigen met onze tekst. De meeste bedrijven doen dat vooral door over zichzelf op te scheppen. Als je dat maar onverdroten doet, raakt de ander uiteindelijk wel geimponeerd. Onzin! Schrijf niet teksten voor jezelf, maar voor de lezer. Wat heeft hij of zij aan jou? Wat levert hem of haar dat op?
Ik zou zeggen: kijk naar deze filmpjes en doe het beter!de openingszin