De gemeente Hollands Kroon is niet alleen nieuw, ook haar werkwijze is echt vernieuwend. Zo is deze Noord-Hollandse
gemeente vanaf haar ontstaan op 1 januari 2012 meteen goed zichtbaar en bereikbaar. Daarvoor krijgen alle 325 ambtenaren een mobiele telefoon of smartphone. Leverancier is Dutchtel. Mart verzorgt sinds dit najaar de publiciteit van deze telecomspecialist.
Hollands Kroon is een samenvoeging van Anna Paulowna, Niedorp, Wieringermeer en Wieringen. Omdat deze nieuwe ambtelijke organisatie wil afrekenen met allerlei bureaucratische vooroordelen, zet ze stevig in op bereikbaarheid, mobiliteit en snelheid. ‘Wij zijn er primair voor onze bewoners en ondernemers,’ aldus Anja van der Horst, Hoofd Bedrijfsvoering. ‘Daarom willen we naar hen toe, zonder dat onze bereikbaarheid onder druk komt te staan.’ De gemeente omarmt dan ook Het Nieuwe Werken, waarbij flexibiliteit en productiviteit hand in hand gaan. ‘Niemand van ons heeft straks op de twee werklocaties meer een eigen werkplek. Medewerkers zijn met hun mobiele telefoon flexibel en werken vanachter een bureau of bij onze doelgroepen. Dat is praktisch en efficiënt!’
Budget
Aangezien de gemeente bijna zonder vaste telefoons gaat werken, valt de investering in 325 – veelal – smartphones binnen het budget. ‘Bovendien hebben we met de leverancier bedongen dat alle interne gesprekken kosteloos zijn.’ Deze leverancier is Dutchtel, een jonge telecomorganisatie die stevig aan de weg timmert in Nederland. ‘In samenwerking met KPN hebben we voor Hollands Kroon een plan gemaakt, gebaseerd op kwaliteit, rendement en kostenefficiency,’ aldus Patrick Balleur, directeur Dutchtel. ‘Met deze stap toont deze gemeente aan daadwerkelijk vernieuwend te willen zijn in hun dienstverlening naar burgers. Een voorbeeld in overheidsland.’
*Dutchtel schept orde in de zakelijke telecom-infrastructuur en creëert voor elke organisatie de meest optimale
telecomomgeving. Het jonge bedrijf (sinds 1 januari 2010) bestaat uit ervaren professionals die op basis van actuele marktkennis, precies weten welk aanbod bij welke vraag hoort. Dit leidt bij de klant tot gemak, efficiency, kostenreductie en maximale bereikbaarheid.