Het is begin juni. De aftrap van het EK komt steeds dichterbij. Heel Nederland kijkt reikhalzend uit naar dit moment en rekent op een halve finale, finaleplaats…kampioen. Eerlijk gezegd denk ik dat Oranje vroeg in het toernooi wordt uitgeschakeld. Daar heb ik een simpele verklaring voor. De gemiddelde leeftijd van Oranje is eind twintig; te oud voor dit spelletje dat steeds hogere fysieke eisen stelt. Bovendien kiest bondscoach Bert van Marwijk in de voorbereiding veelal voor spelers en niet voor posities. En vooral dáár wringt de schoen.
Neem Van der Vaart; een fantastische middenvelder. Maar helaas voor hem is Sneijder zijn evenknie. En Van Marwijk heeft een voorkeur voor de lover van Yolanthe, dus dan is er in Oranje geen plaats voor de lover van Sylvie, zou je denken. Niets is echter minder waar. Van der Vaart speelt waarschijnlijk gewoon linksbuiten, alsof voor die positie geen betere spelers rondlopen. Voor Van Persie en Huntelaar geldt op dit moment hetzelfde. Beide zijn succesvol, de één als topscorer in de Engelse competitie, de andere als Bomber in de Bundesliga. Van Marwijk wikt en weegt, maar kiezen ho maar! Vooralsnog gaat hij liever voor het compromis: Huntelaar in de spits en Van Persie op rechts. Het resultaat is vaak bedroevend. Ook omdat Van Persie geen rechtsbuiten wil zijn, net zo min als Van der Vaart linksbuiten.
Spelers met specifieke kwaliteiten op de verkeerde positie zetten. En dat vooral om het collectief tevreden te houden. In het bedrijfsleven leidt deze strategie nooit tot een optimaal resultaat. Terwijl je ook daar medewerkers hebt met unieke talenten die met een beetje goede wil te categoriseren zijn in verdedigers, middenvelders en aanvallers. Zo denkt een salesmanager primair aanvallend. Hij of zij is het liefst op pad, heeft contact met de klant en wil scoren, elke dag opnieuw. De middenvelder is de communicatiemanager. Hij verbindt afdelingen, medewerkers en klanten met elkaar. Hij schakelt en bepaalt het tempo. Achterin staan de boekhouder en de inkoper. Ze houden niet van (financiële) risico’s en hebben vooral overzicht nodig om te functioneren. Anders jaagt hij de bal zomaar de tribunes in.
Als Van Marwijk met Oranje wil winnen, moet hij een communicatiemanager niet de verkoop laten doen. En als hij twee goede salesmanagers heeft voor slechts één positie, dan moet hij een keuze maken. Het is eigenlijk simpel, kampioen worden.