Regelmatig geef ik schrijftrainingen voor zelfstandig ondernemers. Voor starters, maar ook voor ZZP’ers die al jaren bezig zijn vanuit hun specialisme brood op de plank te krijgen. En telkens valt het mij op dat een groot deel van mijn gehoor ogenschijnlijk volstrekt onvoorbereid het ondernemerschap induikt. Dat zij zich nauwelijks realiseren dat succesvol ondernemen de optelsom is van weten wie je bent, wat je kunt en wie jou voor dat talent wilt betalen. Dat zelfkennis, onderscheidend vermogen en een mondige, commerciële attitude de sleutels zijn tot succes.
Dat niet elke ZZP’er dit weet, is allesbehalve vreemd. Je kunt ten slotte alles weten en leren, behalve ouderschap en ondernemerschap, toch? Dat verklaart waarom stappen in deze richting relatief zorgeloos en “blind” worden gemaakt. We ontmoeten iemand, voelen vlinders in de buik en negen maanden later begroeten we daar een kind. Om vervolgens voor hem of haar te zorgen, de rest van ons leven. Ouderschap leer je pas door het te ondergaan, door vlieguren te maken, door te vallen en weer op te staan. Ook ondernemerschap is voor velen een zoektocht, echter met een essentieel verschil: je vindt het niet als je niet weet wat je zoekt.
Ondernemerschap draait om keuzes maken. De belangrijkste is: bepaal wie je bent en voor wie je er bent. En draag dat vervolgens uit. Consequent en frequent. Als je blogt, schrijf over onderwerpen die jouw specialisme illustreren, die jouw klanten interesseren en die jouw toegevoegde waarde tonen. Voor mij zijn dit heldere A,B,C-tjes, waar ik dag-in, dag-uit mee bezig ben. Als ik ondernemers vraag met vergelijkbare onderwerpen te komen, blijft het vaak ijzingwekkend stil. Blijkbaar is deze stap voor hen te groot.
Toch heb ik goede hoop dat ook deze ondernemers al bloggend inzicht krijgen in hun talent, in hun onderscheidend vermogen en in hun ondernemerschap. Zoals ik door de jaren heen best een leuke vader ben geworden.