Deze maand (mei) geef ik aan 25 ambtenaren van de gemeente Terschelling een schrijftraining. Hierbij gaat het vooral om het schrijven van klantgerichte correspondentie: brieven en e-mails die aansluiten bij de bewoners van dit prachtige eiland: bij hun behoeften, belangen en/of interesses. Nu is de correspondentie vaak nog informerend, ambtelijk en juridisch. Medewerkers schrijven op wat zij weten en volgen bij voorkeur de veilige route met vaste stramienen. Het schrijven van brieven en e-mails is voor de meeste medewerkers daardoor een weinig inspirerende bezigheid, ze worden nauwelijks uitgedaagd om het een keer anders te doen: persoonlijker, doelgerichter.
In deze training leren medewerkers te denken vanuit de lezer (bewoner). Wat moet hij/zij weten (en wat dus niet!) en hoe kan ik dat zo snel, makkelijk en persoonlijk mogelijk opschrijven? We ervaren dat schrijven ook leuk kan zijn, spannend en uitdagend en dat we trots kunnen zijn op de correspondentie die we versturen.
En nu maar hopen op goed weer….