Herkent u dit? “Graag nodigen wij u uit voor een kennismaking met ons bedrijf. U zult versteld staan van de kwaliteit van onze producten. Deze voldoen aan de hoogste eisen, zijn laag geprijsd en bieden u zekerheid voor langere tijd. Ons innovatieve bedrijf garandeert bij u de juiste toegevoegde waarde. Wij zijn klantgericht, flexibel en richten ons op efficiency en optimale prestaties. Bij ons staat u als klant centraal. We zien u graag … ‘

Herkent u deze tekst of woorden van gelijke strekking? Ja? En, gelooft u wat daar staat? Nee? Ik ook niet. En met mij miljoenen anderen evenmin. En toch krijg ik dit soort uitnodigingen regelmatig. Dus, dan schrijven wij ze ook in grote hoeveelheden…

Waarom doen we dit? Waarom beweren we dat we betrouwbaar zijn, innovatief, klantgericht, professioneel, duurzaam, flexibel…etc.? Klinkt dit bij elkaar opgeteld overtuigend? Nee. Want zo’n bedrijf bestaat niet, weten u en ik. Toch hebben wij – juist in schrijftelijke communicatie – nadrukkelijk de behoefte ons op de borst te kloppen. Om de ander te imponeren? Menig psycholoog zou dit fenomeen verklaren vanuit de gedachte dat we juist erg onzeker zijn, over ons, ons bedrijf en over onze producten en diensten.

Wat ook de verklaring is, we belazeren elkaar. En daar moeten we mee ophouden. Omdat het niet werkt, maar ook omdat in deze tijd van Social Media eerlijkheid en transparantie de nieuwe sleutelwoorden voor succes zijn. Dus zeg vanaf morgen tegen elkaar wat je kunt, maar ook wat je niet kunt. Ik geef meteen het goede voorbeeld: mijn teksten zijn verrassend en grappig, maar lang niet altijd foutloos. U ziet: zo moeilijk is het niet. Dus volg mijn voorbeeld en vertel uw waarheid. Tenzij … u er niet van overtuigd bent dat uw waarheid uw bedrijfsresultaten positief zullen beïnvloeden. Stop dan met ondernemen. Uw klanten zullen u dankbaar zijn.